IFA 2024 w ,,pigułce''

min

Odkryj, jakie innowacje zaprezentowali czołowi producenci, i zobacz, co przyniesie przyszłość! Przeczytaj naszą relację z tego fascynującego wydarzenia.

Niezwykli bohaterowie i nieoczywiści goście

Można śmiało założyć, że bohaterów targów IFA każdy z nas zna i używa w codziennym życiu. A kim są nasi bohaterowie? Zobaczmy… 

W dniach 6–10 września 2024 roku w Berlinie odbyły się targi elektroniki użytkowej i sprzętu AGD „IFA 2024” (Internationale Funkausstellung Berlin). Są to jedne z najstarszych targów w Niemczech, gdyż zostały zapoczątkowane w 1924 roku jako targi sprzętu radiowego. Jednym z najważniejszych wydarzeń w historii imprezy było uroczyste otwarcie targów w 1930 roku przez samego Alberta Einsteina.

To tłumaczy obecność niezwykłego gościa witającego odwiedzających tegoroczną ekspozycję targową, świętującą setną rocznicę powstania. Tym razem słynny niemiecki naukowiec wystąpił w postaci kolorowego hologramu.

Temat przewodni targów

Według statystyk, w targach wzięło udział 1800 wystawców oraz ponad 182 000 zwiedzających z 139 krajów. Głównymi tematami, przewijającymi się przez wszystkie stoiska, były sztuczna inteligencja oraz ochrona środowiska. Szukano odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ wywiera sztuczna inteligencja (AI) nie tylko na rozwój sprzętu gospodarstwa domowego, ale na całe nasze codzienne życie. Natomiast ochrona środowiska, zmiana klimatu oraz rozważna eksploatacja zasobów naturalnych naszej planety to tematy, które weszły na wokandę już kilka lat temu i nadal należą do najważniejszych problemów, z jakimi ludzkość musi się zmierzyć. Być może przejęcie przez AI coraz większych obszarów naszej egzystencji jest odpowiedzią na nurtujące nas pytania? Oprócz wszechobecnego sprzętu korzystającego z osiągnięć AI, pojawiły się hasła i komunikaty, jasno nawiązujące do tej tematyki. Przykładem może być stoisko LG z hasłem „AI to the core” oraz Samsunga „AI for All”.

Opisanie wszystkich stoisk wzniesionych na terenie hal targów berlińskich jest nieomal niemożliwe, dlatego zapraszamy Was na „IFA 2024 w pigułce”. Chcąc przeanalizować środki wyrazu prezentacji wystawienniczej, skupimy się na największych i najbardziej innowacyjnych przykładach stoisk.

Interesujące stoiska

TCL, jeden z gigantów nowoczesnej technologii, zaprezentował swoje osiągnięcia pod hasłami „Inspire Greatness” i „Live to Inspire”. Stoisko, ze względu na znaczny rozmiar zajmowanej powierzchni, zostało podzielone na kilka sekcji, co umożliwiło tematyczne zaprezentowanie produktów, technologii, a także ideologii, takich jak ochrona środowiska. Za pomocą tradycyjnych grafik oraz najnowszych multimediów przedstawiono problem zarządzania zasobami wodnymi na naszej planecie oraz „Smart Home Energy Solution” – czyli cykl obiegu energii w ekologicznie zarządzanych domach. Sekcja ta została wydzielona kombinacją jasnych barw, połączonych z soczystą zielenią i drewnem. Ciekawym rozwiązaniem była trójwymiarowa „rzeźba” powstała z piramidalnie ustawionych, podświetlanych brył (boxów), które jednocześnie służyły jako ekrany, na których wyświetlano bujną roślinność i tematykę ekologiczną. W jasnych, niemal sterylnych pomieszczeniach, zabudowanych białymi gablotami, zostały zaprezentowane sprzęty gospodarstwa domowego. Jednakże znaczną część stoiska zajęła imponująca ekspozycja ekranów TV. Dominowały tutaj ciemne barwy, głównie granaty oraz grafity, natomiast na podłodze, pokrytej wykładziną dywanową, biegnące linie wyznaczały trasę zwiedzania. Jako oddzielny element funkcjonowała sekcja gamingowa, gdzie entuzjaści gier komputerowych mogli usiąść przy stołach i zapoznać się z możliwościami sprzętu.

Kolejny chiński potentat, HISENSE, zaprezentował się pod hasłem „The Scenario-driven Future of Tech”. Stoisko, również imponujące pod kątem zajmowanej powierzchni, podzielono na różne strefy produktowe, z dominującymi ekranami TV. 

Interesujące było stoisko Gorenje, jednej z wielu marek należących do koncernu. Oprócz nowoczesnych form, uwagę przyciągały produkty z linii Retro, nawiązujące swoim designem do lat 50. i 60. XX wieku, przypominające produkty kultowej marki SMEG

Innowacji technologicznych czas

Zaskoczył nas SAMSUNG, który przekształcił swoje stoisko w improwizowane miasto z wydzielonymi ulicami oraz domami, gdzie w poszczególnych pomieszczeniach swoje miejsce znalazły firmowe produkty. Dzięki tej scenografii zwiedzający mogli poczuć się jak we własnym domu. Jednocześnie została podkreślona integracja sprzętu sterowanego przez AI ze wszystkimi aspektami naszego codziennego życia. Koreański koncern, którego nazwa oznacza trzy gwiazdy, skupił się na tym, jak zaprojektować produkty, które maksymalnie dostosują się do naszych potrzeb, ułatwiając nam funkcjonowanie w obecnej rzeczywistości. Rozwinięta i zmodyfikowana została seria Galaxy, np. Galaxy Watch i Galaxy Ring, które mogą monitorować nasze zdrowie lub wyciszyć działające sprzęty domowe w momencie, kiedy zapadniemy w sen. Najwyraźniej nadchodzą czasy, kiedy otaczająca nas AI z łatwością odczyta nasze myśli i życzenia. Czyżby film „I, Robot” zmienił kategorię z science-fiction na dokument? Zauważyliśmy, że pojawiło się coraz więcej przezroczystych ekranów LED, które wykorzystano do prezentacji multimedialnych oraz do… np. umilenia czasu. Przykładem może być „akwarium” firmy METZ. Płaski ekran idealnie stworzył iluzję wypełnionego wodą zbiornika, w którym zagościło podwodne królestwo pełne kolorowych ryb.

Brama do nowinek technologicznych

LG zachwyciło wszystkich zwiedzających niezwykle efektownym wejściem na swoje stoisko. Jego półkoliste płaszczyzny służyły jako gigantyczny ekran, na którym wyświetlono prezentację firmy i produktów przez nią oferowanych. Barwna, wibrująca prezentacja była perfekcyjnie zsynchronizowana z podwieszonymi, kolorowymi, podświetlonymi kręgami. Nikt nie był w stanie przejść obojętnie obok stoiska LG – czuł się zaintrygowany i zaciekawiony, jak Alicja przechodząca na drugą stronę lustra, odkrywająca nowy, zaczarowany świat. Całe stoisko faktycznie przypominało idealny dom przyszłości. LG skupiło się na tym, jak sprzęty domowe napędzane przez AI mogą udoskonalić jakość życia, zarówno naszego, jak i przyszłych pokoleń. Ogromna przestrzeń stoiska została zaaranżowana jak jasne, przytulne pomieszczenia domowe, dedykowane różnym aktywnościom. W „Second Youth Home” oferowano relaks i rozrywkę, wciągając domowników w interaktywne gry. „Smart Green Home” uczył współistnienia z przyrodą oraz ochrony środowiska już na poziomie zacisza domowego, przypominając, że „czym skorupka za młodu nasiąknie…”, a szacunku do naszej planety i otaczającego nas środowiska naturalnego powinniśmy uczyć się już od najmłodszych lat. W „Affectionate Home” przeuroczy robot-piesek wydobywał z nas najlepsze uczucia, natomiast w „Delightful Home” zorganizowano lekcję gotowania na żywo. To już nie jest stoisko targowe, to niemal teatr, który zaprasza widzów do interakcji. Główne hasła stoiska – „Affectionate Intelligence” oraz „Better Life for All” – przewijały się na każdym centymetrze kwadratowym ekspozycji. 

Tradycja, teatr, sztuka i wiele więcej niespodzianek…

Marka LIEBHERR postawiła na tradycję, prezentując na jednej ze ścian liniowo swoją historię, a na bocznej ścianie stoiska pojawiły się monitory w formie piramid, na których wyświetlono kolejne etapy rozwoju chłodziarko-zamrażarek oraz produktów gospodarstwa domowego, które firma zaprezentowała w 2023 roku.

SIEMENS i BOSCH skupiły się na prezentacji swoich nowych produktów, oczywiście sterowanych przez AI. SIEMENS pochwalił się między innymi nowymi piekarnikami iQ500 z funkcjami takimi jak wsparcie pary, airFry i asystent piekarnika, które sprawiają, że gotowanie staje się przyjemnością, a nie obowiązkiem. Płyty indukcyjne iQ500 inductionAir Plus ze wbudowanym okapem to połączenie elegancji i funkcjonalności. Dodatkowo innowacyjna funkcja kontroli temperatury zapobiega przypalaniu potraw. Dzięki powłoce z pyłem diamentowym płyta jest odporna na zadrapania. No cóż, jest to praktyczny dowód na to, o czym śpiewała już Marilyn Monroe: „diamonds are a girl’s best friend”. Jeśli chodzi o wystrój stoiska, SIEMENS postawił na klasyczną prostotę.

Natomiast BOSCH zastosował elementy teatralne, przywodzące na myśl pop-artowskie dzieła sztuki rodem ze świata Andy’ego Warhola, ilustrując w ten sposób cechy czołowych produktów marki. I tak: słup utworzony z 60 000 białych i niebieskich ręczników nawiązywał do żywotności pralek, zmywarka umieszczona w wielkiej czerwonej poduszce chwaliła się swoim niskim poziomem hałasu generowanego podczas pracy, a do blendera wpadała gigantyczna lawina zielonych warzyw i owoców.

Czy warto było odwiedzić IFA?

Zdecydowanie TAK. Dla branży targowej to okazja do przyjrzenia się ciekawym i nowatorskim rozwiązaniom zastosowanym przez projektantów, gdzie w harmonijną całość łączą się różnorodne kształty, struktury i faktury materiałów. Gładkie, przezroczyste szkło „zaprzyjaźnia się” z szorstkim betonem, satynową farbą i zróżnicowaną powierzchnią drewna. Kombinacje barwne, od intensywnych czerwieni, przez ciemne granaty i grafity, po orzeźwiającą zieleń roślinności oraz jednolitą, monumentalną biel, wpływały na estetyczny odbiór ekspozycji, podkreślając cechy produktów i wywołując emocje u zwiedzających.

Jednakże najbardziej oczarowała wszystkich wszechobecna sztuczna inteligencja, która pojawiła się jako siła napędowa prezentowanych produktów, mając udział w tworzeniu lepszego jutra dla nas wszystkich. AI steruje również nowymi technologiami prezentacji wizualnej, czyli AI kontroluje przekaz na temat AI.

A zatem, do zobaczenia po drugiej stronie lustra!

Przyszłość branży targowej

WIEMY, CO JEST KLUCZOWE W KREOWANIU WIZERUNKU TWOJEJ MARKI.

STWÓRZMY KOLEJNY PROJEKT WSPÓLNIE!