Przyszłość branży targowej

Przyszłość branży targowej

min

Zastanawiając się nad przyszłością branży targowej, nie można nie wspomnieć o dynamicznej przemianie w niej zachodzącej generowanej przez rozwój technologii multimedialnych i sztucznej inteligencji (AI). Chociaż podstawowe zadania i idee przyświecające organizacji imprez targowych pozostają niezmienne – łączenie producentów z nabywcami – sposoby ich realizacji zmieniają się radykalnie. Przeszłość targów to fizyczne spotkania, stoiska z produktami i hale pełne wystawców i odwiedzających. Obecnie, pod wpływem Internetu i technologii, tradycyjne modele biznesowe ewoluują. Rodzi się pytanie, czy AI i multimedia są w stanie zupełnie wyprzeć i zamienić w relikt, tradycyjną formę targów, czy przeciwnie oferując nowe możliwości i środki komunikacji międzyludzkiej, przyczynią się do rozwoju i urozmaicenia branży wystawienniczej?


Tradycyjne zadania targów

W przeszłości targi pełniły rolę platformy umożliwiającej producentom towarów spotkanie z potencjalnymi nabywcami. Organizatorzy imprez targowych zapewniali przestrzeń wystawienniczą, firmy budujące stoiska tworzyły fizyczne ekspozycje, a producenci prezentowali swoje produkty. Sukces takich wydarzeń zależał od liczby odwiedzających, co przekładało się na zyski zarówno dla wystawców, jak i organizatorów. Targi były miejscem intensywnych interakcji, wymiany wiedzy i budowania relacji biznesowych.


Zmiany w branży targowej

Najważniejszą zmianą wpływającą na branżę targową było globalne rozprzestrzenienie się Internetu. Licznie powstające platformy online zaczęły konkurować z tradycyjną formą targów, stanowiących wcześniej główne miejsce komunikacji między dostawcami a nabywcami.

Rozwija się nowa dziedzina, a mianowicie marketing online, który umożliwia przedsiębiorcom dotarcie do szerokiego grona odbiorców bez konieczności fizycznej obecności na targach.

Pandemia COVID-19 znacznie przyspieszyła ten proces, zmuszając organizatorów do poszukiwania alternatywnych form prezentacji. Dodatkowo znaczny wzrost wskaźników inflacji w okresie post pandemicznym, spowodował zwiększenie wydatków związanych z organizacją tradycyjnych targów, takich jak podróże, zakwaterowanie czy budowa stoisk. Czynniki te skłoniły firmy do poszukiwania bardziej ekonomicznych rozwiązań. Techniki prezentacji medialnej stały się bardziej zaawansowane, a dążenie do zrównoważonego rozwoju ograniczyło wówczas potrzebę fizycznych ekspozycji na rzecz wirtualnych prezentacji.


Okres post pandemiczny – czy targi są nadal potrzebne?

Pandemia mocno wstrząsnęła całą naszą rzeczywistością, w tym rzeczywistością targową. Wydawało się, że home office zastąpi na stałe pracę w firmowym biurze, a targi zostaną zastąpione przez wirtualną prezentację towarów. Tak się jednak nie stało. Zwyciężyła nasza natura ludzka, pragnienie osobistych spotkań face to face, budowanie relacji biznesowych opartych na personalnej interakcji i wzajemnym zaufaniu, doświadczanie otaczającej rzeczywistości wszystkimi zmysłami, a nie uleganie tylko wzrokowej fatamorganie. Dlatego też próby wejścia targów w świat online spaliły na panewce. Ludzkość, uwięziona przez pandemię, tym bardziej zapragnęła wolności i możliwości doświadczania świata na żywo. Targi odżyły i powróciły, jednakże w nieco zmodyfikowanej formie. Dzięki Internetowi wielokrotnie zwiększyły swój zasięg komunikacji, na skalę, o której  wcześniej  nikt nie mógł nawet pomarzyć.

Zmienia się model biznesowy oraz zarządzanie środkami finansowymi firm. Wcześniej przeznaczano fundusze jedynie na wynajęcie przestrzeni targowej, projekt i instalację zabudowy stoiska, logistykę towarów oraz osób obsługujących stoisko. W chwili obecnej następuje przesunięcie środków w kierunku prezentacji multimedialnych, a na targach wystawia się mniejszą ilość produktów lub tylko jeden, reprezentujący najnowsze osiągnięcia firmy.

Coraz większe znaczenie ma także aspekt zrównoważonego rozwoju. Uświadomiliśmy sobie, jaki wpływ mamy na naszą planetę i jak negatywne skutki rozwoju cywilizacji niszczą środowisko. Firmy organizujące targi zaczynają kłaść większy nacisk na ekologiczne rozwiązania, takie jak redukcja odpadów, korzystanie z materiałów odnawialnych i efektywne zarządzanie zasobami.


I co dalej? Czyli jakie są perspektywy dla branży targowej?

Bez wątpienia rozwój nowoczesnych technologii multimedialnych oraz sztucznej inteligencji ma i będzie miał duży wpływ na kierunek rozwoju branży targowej. Zauważono tendencję do zmniejszenia się wynajmowanej powierzchni. Dzięki multimediom możliwa jest prezentacja produktów wielkogabarytowych, bez konieczności ich fizycznej obecności na targach.

Przykładem takich zmian są targi DRUPA 2024 (papier, druk, maszyny poligraficzne), gdzie największy niemiecki wystawca zredukował swoją przestrzeń wystawienniczą z dwóch hal do jednej, jednocześnie wprowadzając wirtualne narzędzia w celu zaprezentowania swoich produktów. Podobnie, targi przemysłowe w Hanowerze zmniejszyły swoją powierzchnię wystawienniczą, skupiając się na prezentacjach multimedialnych.

Różne branże będą rozwijać się w odmiennym tempie i kierunku. Targi konsumenckie, czyli B2C,  takie jak CARAVAN (łodzie, kempingi), nadal będą cieszyć się dużym zainteresowaniem, dzięki możliwości fizycznego doświadczenia produktów przez zwiedzających.

Aby sprostać nowym wyzwaniom, organizatorzy targów, chcąc wyróżnić się od internetowych platform sprzedażowych, muszą iść w kierunku tworzenia wydarzeń targowych, a nie tylko ekspozycji produktów.

Jednym z największych atutów AI w branży targowej jest możliwość personalizacji doświadczeń uczestników wykorzystując analizę preferencji odwiedzających i dostosowując do każdego zwiedzającego odpowiedniej komunikacji marki. Dzięki zaawansowanej technologii multimedialnej, poprzez interaktywne prezentacje, istnieje możliwość zaangażowania odwiedzających w daną tematykę wystawców, co prowadzi do sukcesu komercyjnego.

Nie można zapomnieć, iż targi pełnią bardzo ważną rolę edukacyjną. Przykładem mogą być targi specjalistyczne, czyli B2B, takie jak MEDICA (najważniejsze targi branży medycznej), gdzie następuje połączenie tradycyjnego charakteru  wystawy z edukacyjnymi kongresami. Niejednokrotnie lektorami są najważniejsi przedstawiciele świata lekarskiego. W ten sposób targi te utrzymują swoją wartość dla branży medycznej, cały czas się rozwijając i pozostając liderem.


AI i jej udział w kształtowaniu branży targowej

W dniach 18-22 czerwca br. w Maladze, w Hiszpanii, odbył się szczyt zorganizowany przez IFES (IFES – International Federation of Exhibition & Event Sercvices). Konferencja odbywająca się pod hasłem przewodnim  „Żeglowanie po morzach innowacji” („Sailing the Seas of Innovation”), podkreślała rolę sztucznej inteligencji (AI) i innych nowoczesnych technologii w transformacji branży wystawienniczej i usług eventowych.

Podczas licznych prelekcji oraz warsztatów zwrócono uwagę jak AI może zrewolucjonizować wydarzenia na żywo, ulepszając zarówno fazy planowania, jak i realizacji. Zdolność AI do szybkiego i dokładnego przetwarzania ogromnych ilości danych pozwala na bardziej spersonalizowane oraz angażujące doświadczenia dla uczestników. Dzięki wykorzystaniu najnowszej technologii branża spotkań może jeszcze pozytywniej oddziaływać na emocje odbiorców zapewniając im niezapomnianie przeżycia w realnym świecie.


Konieczne działania

Chcąc dostosować się do nowej, permanentnie zmieniającej się rzeczywistości, wszystkie zainteresowane strony rynku targowego muszą współpracować. Przedstawiciele branż, organizatorzy targów, firmy budujące stoiska, firmy medialne, hotele oraz agencje wspierające rozwój gospodarczy powinny wspólnie tworzyć przyszłościowe strategie dla branży spotkań.

Branża targowa, choć zmieniająca się, nadal odgrywa kluczową rolę w łączeniu producentów z klientami. Multimedia i AI przekształcają sposób organizacji i uczestnictwa w targach, oferując nowe możliwości interakcji i prezentacji. Wspólne działania wszystkich interesariuszy są niezbędne, aby dostosować się do tych zmian i zapewnić sukces na przyszłość.

Należy również pamiętać, że nie tylko branża targowa przeżywa swoją rewolucję, a również wszystkie gałęzie gospodarki jej podlegające. Zmienia się również główny bohater wydarzeń – człowiek. Nowe pokolenia wzrastają w skomputeryzowanym świecie, poruszając się w wirtualnej rzeczywistości od wieku przedszkolnego, płynnie przeskakują pomiędzy FB, IG i TikTokiem, zawodowo istnieją na LinkedIn-ie.

Branża targowa nie może pozostać z tyłu i być skostniałym dinozaurem, przeciwnie, musi przekształcić się w prekursora globalnej digitalizacji i cyfryzacji. Dzięki AI, targi stają się bardziej efektywne, spersonalizowane i innowacyjne, co przekłada się na lepsze doświadczenia zarówno dla wystawców, jak i odwiedzających. W miarę jak technologia będzie się rozwijać, możemy się spodziewać kolejnych rewolucyjnych zmian, modyfikujących oblicze wystawiennictwa, które jednak zawsze będzie nakierowane na budowanie relacji międzyludzkich.


Artykuł powstał przy współpracy:

Michaela Terwinta CEO BTL Veranstaltungtechnik GmbH Düsseldorf

Mateusza Melińskiego CEO BTL Poznań – Systemy Medialne Sp. z o.o.

Andrzeja Melińskiego CEO Meliński Minuth Sp. z o. o.


Wykorzystano materiały ze Zjazdu World Summit IFES 2024

Zdjęcia dzięki uprzejmości: BTL next GmbH Düsseldorf

IFA 2024 w ,,pigułce” Europejskie targi motoryzacyjne w 2024 — kalendarz i informacje

WIEMY, CO JEST KLUCZOWE W KREOWANIU WIZERUNKU TWOJEJ MARKI.

STWÓRZMY KOLEJNY PROJEKT WSPÓLNIE!